המלצות על עורכי דין - כוכבים
Lawyer-Reviews
עורכי הדין המומלצים בישראל

מה ההבדל בין דרכון גרמני לדרכון אוסטרי?

מה ההבדל בין דרכון גרמני לדרכון אוסטרי?

בחודש ספטמבר שנת 2020 נכנסה לתוקפה רפורמה משמעותית בחוק האזרחות האוסטרית, המשפיעה על נרדפי שואה רבים ומשפחותיהם.

הרפורמה נועדה לתקן ולו במעט את העוול העצום שנעשה לקורבנות השואה. על פי הרפורמה קמה זכאות הן לנרדפי שואה רבים והן לצאצאיהם להוציא אזרחות אוסטרית.

תקופה קצרה לאחר מכן, בחודש אוגוסט 2021 עברה רפורמה דומה באמצעות תיקון חוק האזרחות הגרמני – המקנה גם היא אפשרות להוצאת דרכון גרמני לנרדפי שואה רבים ולצאצאיהם.

במאמר זה נעמוד על הדמיון הרב השורר בין הדרכון האוסטרי והגרמני, ומנגד גם על ההבדלים העיקריים שיש בין הדרכונים הללו.

הדמיון בין הדרכון האוסטרי והדרכון הגרמני

הן אוסטריה והן גרמניה נחשבות לאחת מהמדינות החזקות באירופה, ובעולם כולו. מחזיקי דרכון אוסטרי וגרמני יוכלו ליהנות מכניסה למדינות רבות ברחבי העולם ללא צורך בוויזה.

נכון לשנת 2023 בעלי דרכון גרמני יוכלו להיכנס ל-191 מדינות ללא צורך בוויזה (מקום שלישי בעולם), ומחזיקי דרכון אוסטרי יוכלו להיכנס ל-189 מדינות ללא צורך בוויזה (מקום חמישי בעולם) – הבדל זניח ביותר.

בנוסף, הן מחזיקי דרכון אוסטרי והן מחזיקי דרכון גרמני ייחשבו כאזרחי האיחוד האירופי, ובשל כך ייהנו מכניסה חופשית למדינות האיחוד האירופי, ולהטבות שונות אותן מקבלים אזרחי האיחוד האירופי.

בנוסף, מחזיקי דרכון גרמני ואוסטרי כאחד יוכלו ליהנות מסבסוד לימודים ברחבי אירופה, אפשרויות תעסוקה ברחבי אירופה, זכויות סוציאליות והטבות כלכליות שונות דוגמת אפשרות לקבלת הלוואות ופתיחת עסקים.

מה ההבדל בתנאי הזכאות בין הדרכון האוסטרי והגרמני?

הן על פי החוק הגרמני והן על פי החוק האוסטרי ישנה זכאות לדרכון לנרדפי השואה שעזבו או נמלטו מהמדינות הללו. אולם ישנו הבדל המשמעותי בין הדרכון האוסטרי והדרכון הגרמני אותו נחלק לשני גורמים מרכזיים – ארץ המוצא, והתקופה המזכה.

התקופה המזכה: ישנו הבדל משמעותי בין גרמניה לאוסטריה בכל הנוגע לתקופה המזכה בדרכון.

חוק האזרחות האוסטרי קובע, כי ישנה זכאות לקבלת דרכון אוסטרי לאדם (וצאצאיו) שנמלט או עזב את אוסטריה על רקע רדיפת הנאצים מהתאריך 30.1.1933 ועד לתאריך 15.5.1955.

מנגד, גם גרמניה מציבה תנאי כי העזיבה או ההימלטות מגרמניה תהיה על רקע רדיפת הנאצים, אך התקופה המזכה קצרה יותר באופן משמעותי מאוסטריה. החוק הגרמני כי התקופה המזכה היא בין התאריך 30.1.1933 ועד לתאריך 8.5.1945.

ארץ המוצא: החוק האוסטרי קובע כי הזכאות לדרכון אוסטרי קיימת לנרדפי השואה (וצאצאיהם) אשר היו תושבי אוסטריה מבלי החזקה באזרחות כלשהי.

בנוסף, קובע החוק האוסטרי כי ישנה זכאות לדרכון אוסטרי לאנשים שהיו אזרחים של אחת מהמדינות שהשתייכו לאימפריה האוסטרו-הונגרית דאז דוגמת הונגריה, צ'כיה וסלובקיה.

מנגד, הזכאות לדרכון גרמני קיימת לנרדפי השואה (וצאצאיהם) אשר היו אזרחי גרמניה או שהיו תושבי גרמניה אשר הייתה מרכז חייהם עוד בטרם עליית המפלגה הנאצית לשלטון (30.1.1933).

משך הליך הוצאת הדרכון הגרמני והדרכון האוסטרי

הרחבת הזכאות לדרכון אוסטרי וגרמני לנרדפי השואה וצאצאיהם, הובילה לעומס רב השורר על הרשויות הגרמניות והאוסטריות – ובשל כך לזמנים המתנה ארוכים עד לקבלת האזרחות הנכספת.

אולם ככלל אפשר לומר שמשך ההמתנה לקבלת אזרחות אוסטרית קצר יותר, ונמשך בערך בין שנה לשנה וחצי. מנגד, ההמתנה לקבלת אזרחות גרמנית ארוכה יותר ונמשכת בערך בין שנתיים לשלוש שנים.

לאחר הוצאת האזרחות האוסטרית או הגרמנית ישנה זכאות להוצאת דרכון אשר נעשית בהליך נפרד, ומשכו בשתי המדינות כשלושה חודשים.

האם שירות קבע בצה"ל משפיע על הזכאות לדרכון הגרמני או האוסטרי?

גם כאן ישנו הבדל נוסף בין גרמניה לאוסטריה. לפי החוק הגרמני שירות חובה או קבע בצה"ל לא משפיע על הזכאות לאזרחות גרמנית ועל קבלת הדרכון הגרמני לאחר מכן.

מנגד הדין באוסטריה שונה. בעבר החוק האוסטרי קבע כי אנשים ששירתו בצבא זר אינם זכאים לאזרחות אוסטרית, ולכן כלל המשרתים בצה"ל לא היו זכאים לאזרחות אוסטרית.

כיום החוק האוסטרי קובע כי משרתי עבר בצבא זר זכאים להוציא אזרחות אוסטרית. אולם הדגש הוא על משרתי עבר. לכן, הן חיילים בשירות חובה והן חיילים בשירות קבע ייאלצו להמתין עד לסיום שירותם הצבאי בכדי שיוכלו לממש את זכאותם להוצאת אזרחות ודרכון אוסטריים.

*הבהרה: התוכן המופיע לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. העושה שימוש בתוכן - עושה כן באחריותו ועל דעת עצמו.