המלצות על עורכי דין - כוכבים
Lawyer-Reviews
עורכי הדין המומלצים בישראל

איך מתגרשים בהסכמה, בלי לפגוע בילדים?

איך מתגרשים בהסכמה, בלי לפגוע בילדים?

פירוק התא המשפחתי והסתגלות למציאות החדשה הוא אף פעם לא מצב קל, וכלל בני המשפחה חווים לעיתים טלטול רגשי. למרות זאת, כאשר אין מנוס מגירושין, קיימת שאיפה שלא לפגוע בילדים המשותפים, ולוודא כי עולמם של הילדים נשאר יציב למרות ההחלטה להתגרש.

המפתח לגירושין שייפגעו פחות בילדים, הוא כמובן שיתוף פעולה בין הצדדים. המאמר שלפניכם יוכל לסייע לכם להבין באילו צעדים כדאי לנקוט על מנת למזער כמה שניתן את הפגיעה בילדים.

גירושין בהסכמה על מנת להפחית פגיעה בילדים

אם ברצונכם להפוך את הגירושין לסיטואציה סבוכה פחות עבור הילדים, חשוב להבין כי יש לפנות לתהליך של גירושין בהסכמה. גירושין שיעשו בדרך של מאבק בבתי המשפט, עלולים להפוך לסכסוכים הרסניים שישפיעו לרעה על הילדים.

גירושין בהסכמה, מונעים סכסוכים קשים בין בני הזוג, שכן אופי הגירושין בהסכמה כולל את השאיפה המשותפת להגיע להסכמה הדדית בנושאים הרלוונטיים ובכך למנוע את המאבק המתמשך. לאחר הגעה להסכמה בנושאים השונים בני הזוג יחתמו על הסכם גירושין. הסכם הגירושין הוא מסמך אשר טעון אישור של בית משפט, וניתן להיעזר במגשר או בעורך דין לצורך עריכתו.

פנייה לגישור

צעד נוסף אשר ייקל על הילדים שהוריהם מתגרשים, ויאפשר לבני הזוג לפתוח פרק חדש בחייהם מבלי לערער את יציבות הילדים באופן קיצוני, הוא פנייה לגישור. תהליך גישור, מאפשר לבני הזוג להגיע להסכמות בצורה נעימה יותר, הכוללת הכוונה לשיח על הנושאים החשובים והנעת בני הזוג לפשרה הדדית כך שבאופן יחסי להליכים בבתי המשפט, בני הזוג יהיו מרוצים מהתוצאה.

בנוסף, בהרבה מקרי גירושין הצדדים מסוכסכים מאוד וכל צד מתבצר בעמדתו ואינו מוכן לשמוע את הצד השני. תהליך הגישור עשוי לסייע לצדדים להיות קשובים יותר אחד לשנייה ולהגיע להחלטות מושכלות עבור הילדים.

חתימה על הסכם גירושין

הסכם גירושין הינו כלי נפוץ להסדרת נושאים רלוונטיים שונים בעת סיום הנישואין. הסכם הגירושין כפי שצוין קודם, טעון אישור בבית הדין הרבני או בבית משפט לענייני משפחה. כיום, בבואם של בני זוג לפתוח בהליכי גירושין, החוק מחייב אותם לפנות להליך גישור טרם פתיחה בהליכים משפטיים. הסכם גירושין מסדיר נושאים שונים כגון: אופן חלוקת הרכוש בין בני הזוג, משמורת הילדים, מזונות ילדים ועוד.

החתימה על הסכם גירושין טומנת בחובה מספר יתרונות עבור הצדדים, וכמו כן גם עבור הילדים:

  • הסכם גירושין מונע וויכוחים מיותרים ומלחמה משפטית מיותרת המאלצת את הצדדים להשקיע משאבים רבים וכרוכה בקושי נפשי עבור כלל בני המשפחה.
  • הסכם הגירושין מונע אי וודאות ביחס לתוצאה – במצב בו הליך הגירושין מתנהל מול הערכאות השונות, ההכרעה המחייבת של הערכאה השיפוטית מותירה בדרך כלל את אחד הצדדים במצב של אי שביעות רצון מהתוצאה. בעריכת הסכם גירושין, בני הזוג מגיעים להסכמות תוך בחירה חופשית, כך שקיימת וודאות ביחס לתוצאה. גם בעניין זה, כאשר יש וודאות, נמנעים ממלחמות מיותרות כך שההשפעה על הילדים היא ישירה.

דרכים נוספות להפחית פגיעה בילדים במהלך הגירושין

ישנן כמה נקודות חשובות הקשורות באופי התנהלות הצדדים בעת הגירושין, שכדאי להימנע מהם. זאת כיוון שהתנהלות שאינה נכונה בעניינים אלו עלולה ליצור פגיעה בילדים וברגשותיהם:

ראשית, מסביר עו"ד גיא רוטרף – יש לשים לב לא להתעמת בפני הילדים. ילדים צופים בהוריהם ולומדים מהם כיצד יש להתנהל במצבים שונים. גירושין הוא מצב קשה עבור הילדים רק מעצם העובדה שמדובר בפירוק התא המשפחתי. במידה ובני הזוג מרבים לריב בפני הילדים, הדבר עלול לגרום לילדים לפגיעה נפשית חמורה יותר.

שנית, חשוב לא להסית את הילדים כנגד בן הזוג השני. תופעה חמורה ונפוצה בהליכי גירושין היא הסתת הילד כנגד בן הזוג השני. קיימת חשיבות לכך שהילד ירגיש כי למרות שההורים כבר לא יחיו ביחד, הם שניהם שותפים בחייו. הסתה כנגד ההורה השני במקרים קיצוניים עלולה להביא למצב של ניכוי הורי, בו הילד עשוי להחרים את אחד ההורים. כמובן, שמצב זה אינו רצוי עבור הילד, ולא עולה בקנה אחד עם טובתו.

לסיכום, המפתח לגירושין בצורה נכונה, התמזער את הפגיעה שהילדים חווים בעקבות פירוק התא המשפחתי הוא שיתוף פעולה. גירושין בהסכמה יובילו לקבלת החלטות חכמות ומושכלות, וחתימה על הסכם גירושין שיזרז וייעל את התהליך.

ניתן ואף רצוי לפנות לעורך דין לענייני משפחה לקבלת ייעוץ וליווי משפטי, על מנת לזרז את הגירושין, להמעיט בפגיעה בילדים ובמקביל לממש את זכויותיכם.

*הבהרה: התוכן המופיע לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. העושה שימוש בתוכן - עושה כן באחריותו ועל דעת עצמו.