המלצות על עורכי דין - כוכבים
Lawyer-Reviews
עורכי הדין המומלצים בישראל

לישראלים: תנאי הזכאות לדרכון פולני

לישראלים: תנאי הזכאות לדרכון פולני

הדרכון הפולני הוא דרכון אטרקטיבי מאוד עבור הישראלים, בעיקר לנוכח ההטבות המגוונות שהדרכון הפולני מקנה.

על פי החוק הפולני, הזכאים לקבלת אזרחות פולנית הם מי שהוכיחו קשר דם לאזרח פולין. כמו כן, החוק קובע גם מספר מגבלות. מהם תנאי הזכאות לדרכון פולני? אילו מסמכים נדרש להמציא על מנת להוכיח זכאות? כל זאת ועוד במאמר שלפניכם.

מהם תנאי הזכאות לקבלת דרכון פולני?

על מנת להיות זכאים לדרכון פולני, עליכם להוכיח קשר דם לאזרח פולין שעדיין זכאי לאזרחות פולנית. ההגבלות לדרכון פולני משתנות בהתאם לשתי תקופות זמן:

  • אלו הנולדו לפני 1951 – מי שנולד לפני שנת 1951, יהיה זכאי לדרכון פולני רק עם אביו היה אזרח פולין.
  • אלו הנולדו ב1951 ואילך – מי שנולד לאחר שנת 1951, יהיו זכאים לדרכן פולני גם אם רק אימם הייתה אזרחית פולין.

קיימת מגבלה לזכאות לדרכון פולני הקשורה בעניין השירות הצבאי. צאצאים של גברים אשר עלו ארצה לפני 1951 ושירתו בצה"ל לא יהיו זכאים לדרכון פולני. כמו כן, גם צאצאיהם של נשים שעלו ארצה לפני 1951 ולא שירתו כבנות שירות בצבא הפולני, לא יהיו זכאים לדרכון פולני.

הקלה שנכנסה לתוקף בעניין זכאות לדרכון פולני, היא שגם במידה והדור הקודם לא מימש את זכאותו לקבלת דרכון פולני, צאצאיו של בעל האזרחות המקורית רשאים לממש את זכאותם תוך הוכחה שהדור המקורי אכן זכאי.

מה לגבי זכאותו של בן/בת זוג של אזרח פולין לקבלת דרכון פולני?

בן/בת הזוג של אזרח פולני אינו זכאי באופן אוטומטי לאזרחות פולנית, כך שגם אינו זכאי באופן אוטומטי לדרכון, שכן הדרכון הפולני תלוי באזרחות. בן/בת הזוג יהיה זכאי לדרכון פולני בתנאי ששני בני הזוג התגוררו יחד בפולין לתקופה של 3 שנים לכל הפחות.

אילו מסמכים נדרש להגיש על מנת לקבל דרכון פולני?

כפי שצוין קודם, המסמכים שנדרש להמציא צריכים להוכיח קשר דם לאזרח פולין. זאת יש להוכיח על ידי מסמכים המוכיחים את זכאותו של בעל האזרחות המקורי בצירוף למסמכים המוכיחים את הקשר המשפחתי של המבקש דרכון פולני לבעל האזרחות המקורי. במידה ואבד מסמך, ניתן לפנות למשרד הפנים הפולני לבקשת שחזור מסמך זה.

מסמכים העשויים להוכיח את זכאותו של בעל האזרחות המקורי הינם תעודת לידה, תעודת זהות נוכחית, הוכחה להחזקה קודמת של אזרחות פולנית על ידי דרכונים ישנים או תעודות זהות פולניות ישנות. את הקשר המשפחתי לבעל הארחות המקורי ניתן להוכיח על ידי תעודת לידה, תעודת זהות או מסמכי מצב אזרחי כגון תעודות נישואין.

איך ניתן לקבל את הדרכון הפולני?

על מנת לקבל דרכון פולני, יש להוציא אזרחות פולנית. תחילה, מסביר עו"ד גיל קראוס נדרש לאסוף תיק מסמכים המוכיח כי הנכם זכאים לאזרחות פולנית ולפיכך גם לדרכון פולני. לאחר איסוף המסמכים הרלוונטיים לתיק, יש לתרגם את המסמכים ולקבל חתימת נוטריון. בצירוף למסמכים שאספתם, יש למלא את הטפסים הרלוונטיים מטעם שגרירות פולין. לאחר מכן, התיק יוגש לרשויות הפולניות.

בעניין קבלת הדרכון הפולני, מומלץ לפנות לקבלת ליווי משפטי, כדי שתהליך המצאת המסמכים ותרגומם יהפוך משימה פשוטה, מהירה ויעילה יותר.

זמן התהליך לקבלת הדרכון הפולני נע בין מספר חודשים בודדים ועד למעלה משנתיים, שכן אורך התהליך משתנה ממקרה למקרה ותלוי בגורמים נוספים.

מהם היתרונות של הדרכון הפולני?

לדרכון הפולני יתרונות רבים בשלל תחומים:

  1. מעבר מהיר וחופשי בין מדינות – הדרכון הפולני, מאפשר למחזיק בו לעבור בחופשיות ובקלות בין מדינות האיחוד האירופי, כיוון ומקצר את תהליך הבידוק הבטחוני וזמן ההמתנה ואינו מצריך הסדרת אישורים מיוחדים.
  2. יתרון תעסוקתי – בתחום התעסוקה, לאלו המחזיקים בדרכון פולני נפתחת אפשרות לתעסוקה במקצועות השונים ברחבי אירופה. בנוסף, נפתחת האפשרות להשקעות ולפתחת עסק עצמאי. על כן, הדרכון הפולני מקנה הטבות סוציאליות שונות בתנאים מסוימים.
  3. רכישת השכלה גבוהה – המחזיקים בדרכון פולני, זכאים ללימודי השכלה גבוהה ברחבי אירופה באחת מהמוסדות האקדמיים הטובים בעולם. בחלק מהמדינות, הלימודים מסובסדים באופן חלקי ובחלקם באופן מלא, כך שמדובר ביתרון משמעותי העומד לזכותם של המחזיקים בדרכון פולני.

לסיכום, קבלת דרכון פולני כרוכה בהשקעת זמן מאמץ ומשאבים. למרות זאת, ניתן לומר כי מומלץ להשקיע מאמצים בהוצאת הדרכון לנוכח ההטבות שהדרכון הפולני מקנה. לכן, במידה ונמצאתם זכאים לדרכון פולני, כדאי לממש זכאות זו.

*הבהרה: התוכן המופיע לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. העושה שימוש בתוכן - עושה כן באחריותו ועל דעת עצמו.